Els primers dies de pràctiques als centres escolars on assisteixo amb el SAP vam realitzar diverses proves a diferents nens i nenes de Cicle Inicial.
En el moment en què
els nens i nenes són escolaritzats als diferents centres que atén el SAP on
realitzo les pràctiques, es passen diverses proves que serviran per comprovar,
en diferents cursos, quin és el moment evolutiu en què es troben i quina és l’evolució
que han fet.
Aquesta és una de
les estratègies que segueix la psicòloga, per assolir la funció de prevenció i
seguiment dels processos d’aprenentatge dels nois i noies.
Les proves Teberosky
van ser dissenyades per la Dra. Emilia Ferreiro i la Dra. Ana Teberosky, per
tal d’investigar l’evolució de l’escriptura. En aquest estudi van concloure que
existeixen quatre nivells en el procés de lectoescriptura, que hem d’anar
assolint:
- Nivell presil·làbic:
el nen o nena fa dibuixos, escriu les lletres inventades o les que coneix,
repeteix les lletres del seu nom, etc.
- Nivell sil·làbic:
el nen o nena escriu una grafia per a cada síl·laba, per exemple, escriu A I A
quan el demanem que escrigui CA DI RA.
- Nivell sil·làbic –
alfabètic: el nen o nena escriu més d’una grafia per a cada síl·laba. Seguint l’exemple
de l’anterior nivell, escriuria CA D RA quan el demanem que escrigui CA DI RA.
- Nivell alfabètic:
el nen o nena fa una relació de correspondència so – grafia emprant una
ortografia natural (escriu tal i com sona). Per exemple, escriuria GUSET enlloc
de GOSSET.
Al SAP, les proves
TEBEROSKY es realitzen a cada alumne a P4, P5 i inicis del Cicle Inicial. En
cas que algun dels alumnes requereixi un seguiment més acurat, es realitza en
dos moments del curs, per tal d’avaluar com ha evolucionat després de les
intervencions pertinents de la mestra.
La manera de fer el
seguiment, de manera que resulti gràfica és omplint una graella com la que es
mostra a continuació:
Educació Infantil i Cicle Inicial
|
PRE-SIL·LÀBIC
|
SIL·LÀBIC
|
SIL.LÀBIC-ALFABÈTIC
|
ALFABÈTIC
|
||||
P4(X)Juny 2014
P5(A)Abril 2015
1r.(S) Set.2015
|
Grafismes
Primitius
|
Ecriptura
Fixa
|
Escriptura
Diferenciada
|
Sense Valor Sonor Convencional
|
Amb Valor Sonor Convencional
|
Amb ERRORS en Valor Sonor Convencional
|
Amb Valor Sonor
Convencional
|
|
1.
Alumne A
|
X A S
|
|||||||
2.
Alumne B
|
X
|
A
S
|
||||||
3.
Alumne C
|
A S
|
|||||||
4.
Alumne D
|
X
|
|||||||
5.
Alumne E
|
X A
|
|||||||
6.
Alumne F
|
X
|
A S
|
||||||
7.
Alumne G
|
X
|
A S
|
||||||
8.
Alumne H
|
X
|
A S
|
||||||
9.
Alumne I
|
A S
|
|||||||
10.
Alumne J
|
X
|
A S
|
||||||
11.
Alumne K
|
X
|
A S
|
||||||
12.
Alumne L
|
X
|
|||||||
13.
Alumne M
|
A
|
S
|
||||||
14. Alumne N
|
||||||||
15. Alumne O
|
X
|
A
|
S
|
|||||
16. Alumne P
|
X
|
A
|
S
|
|||||
17. Alumne Q
|
X
|
A S
|
||||||
18. Alumne R
|
X
|
A
S
|
||||||
19. Alumne S
|
X A
|
S
|
||||||
20. Alumne T
|
X
|
A S
|
||||||
21.
Alumne U
|
X
|
A
|
S
|
|||||
22.
Alumne V
|
X
|
A
|
S
|
|||||
23. Alumne W
|
X
|
A
|
S
|
|||||
24. Alumne X
|
X
|
|||||||
25. Alumne Y
|
X
|
A
|
S
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada