dilluns, 14 de desembre del 2015

Proves ACL (Avaluació de la Comprensió Lectora)

Una de les accions directes que he fet al llarg dels dies que porto fent pràctiques ha estat passar les proves d’ACL al curs de 3er de primària, d’una de les escoles que atén el SAP.

Aquestes proves ens serveixen per avaluar el nivell de comprensió lectora dels alumnes, ja que permet determinar el grau de comprensió dels quatre components o nivells de la comprensió:

  • Comprensió literalel lector reconeix i recorda allò llegit, identificant l’ordre de les accions    tal i com succeeixen al text.
  • Reorganització de la informacióel lector ha de realitzar una nova ordenació de les idees i les informacions, mitjançant processos de síntesi i classificació.
  • Comprensió inferencial: es refereix al moment en què el lector activa el propi coneixement previ i es formulen anticipacions o suposicions sobre el contingut del text a partir dels indicis que proporciona la lectura.
  • Lectura críticasuposa la formació de judicis propis, amb respostes de caràcter subjectiu, una identificació amb els personatges del text, amb el llenguatge del qui escriu, una interpretació personal a partir de les reaccions creades a partir de les imatges literàries.


 Consten d’un seguit de textos que els alumnes han de llegir, individualment, per poder contestar les preguntes que hi ha tot seguit. Se’ls presenten diferents opcions de resposta del tipus test i només hi ha una resposta correcta que han d’encerclar.

Quan acaben un text han de passar al següent i així successivament.

Per descomptat que cada curs té dissenyats uns textos adients al nivell que se suposa han de tenir assolits, tot i que és responsabilitat del professional escollir quins seran els encertats, en cada cas.

Aquestes proves tenen unes normes bàsiques per tal de ser passades i obtenir les dades correctes, sense interferències.


NORMES de les PROVES ACL

  1. Els alumnes han d’estar ben separats per evitar que algú copiï i han de tenir els estris necessaris a la taula: prova i estris per escriure.
  2. El professional explica què és el que faran a continuació procurant que els alumnes no estiguin neguitosos, però que s’ho prenguin amb seriositat.
  3. Després d’explicar el què farem, fem l’exemple que es mostra al material de les proves ACL encapçalat amb el títol “Exemple per comentar col·lectivament”. D’aquesta manera evitem confusions per part dels alumnes, indicant-los què és el que es trobaran en aquesta prova.
  4. No se’ls pot ajudar amb el vocabulari ni amb la comprensió dels gràfics, ja que es pretén precisament comprovar com interpreten i comprenen aquest tipus d’informació.
  5. En cas que demanin ajuda, el més convenient és dir-los que estiguin tranquils i que podran resoldre els seus dubtes tornant a llegir el text o fixant-se bé. En cas que s’equivoquin, no passa res. Tan sols han d’intentar fer-ho el millor possible.

Per fer les correccions també hi ha unes pautes a seguir i amb el resultat total es consulta la taula de barems que indica la puntuació corresponent en decatipus de cadascun dels alumnes.

Aquestes proves ens permeten avaluar la comprensió lectora dels alumnes, de manera individual, i també el nivell de l’aula en global. D’aquesta manera es pot determinar si la tasca dels professors i professores ha d’anar encarada a assolir competències més bàsiques o bé pot continuar amb la dinàmica que té.


És molt important que els docents rebin la informació obtinguda d’aquestes proves per tal de garantir una correcta planificació de l’ensenyament a les aules.






Exemple de prova ACL per comentar col·lectivament
                                                                                                      

En Miquel ha anat convidat amb els seus pares a casa d'uns amics tot el cap de setmana. Els grans s'han passat la vesprada xerrant i els petits no han parat de jugar ni un moment. Quan ja és fosc en Miquel té una gana que el devora, així que el criden s'asseu a taula de seguida, però quan veu què porten de primer plat, diu:

- Tinc mal de panxa!

· Per què creus que diu "tinc mal de panxa"?

A)  Perquè de cop i volta no s'ha trobat bé
B)  Perquè el que porten no li agrada
C)  Perquè jugar tant li ha fet mal de panxa
D)  Perquè té moltes ganes de jugar
E)  Perquè el que porten li agrada molt

· A quin àpat creus que es refereix el text?

A)  Al dinar
B)  Al berenar
C)  Al sopar
D)  A l'esmorzar
E)  Al ressopó

· Què creus que poden haver preparat de primer plat?

A)  Maduixes amb vi
B)  Bistec amb patates
C)  Pastís de xocolata
D)  Puré de verdures
E)  Flam amb nata

12 comentaris:

  1. Afegeixo aquesta prova al meu recull de proves! ;)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Veuràs que hi ha moltes proves ACL, cadascuna adaptada al nivell que vulguis avaluar. Si vols, tinc el link on surten totes per poder imprimir-les, amb les instruccions i tot!

      Gràcies pel comentari, me n'alegro que consideris que et pot resultar útil!

      Elimina
    2. He trobat molt útil el teu post, moltes gràcies! Em podries passar el link del que parles?

      Elimina
  2. M'interessaria saber quin és el link a les proves amb instruccions i solucionari. Si m'ho pots facilitar Esther t'estaria molt agraïda. Gloria.

    ResponElimina
  3. Ostres perdoneu que fa mil que no veia el blog... us passo un link on es poden descarregar més proves! També tinc un pdf, que us envio per mail si em passeu la vostra adreça.

    https://sites.google.com/a/xtec.cat/crp-tarragones/notidescarrega3/provesacl

    Disculpeu i tant debó us serveixi!

    ResponElimina
  4. Hola molt bones;
    A mi també em faries un favor si em passis aquest PDF. Estic fent diversitat de proves de comprensió. El meu és cespuig@xtec.cat

    ResponElimina
  5. Hola, gràcies per compartir aquesta informació. M'agradaria que em passares el pdf amb les proves si pot ser. Moltes gràcies. elenagarciamorell@gmail.com

    ResponElimina
  6. Hola, estaria molt agraïda que em facilitessis el pdf de les proves. Mil Gràcies

    ResponElimina
  7. Tinc el llibre on són les proves desde fa molts anys. Sempre lers passem a lèscola, Vaig fer una fotocopia i les vaig enganxar en un full. Això us parlo de fa molts i molts anys, potser deu o més. Ara ja això no es pot tenir aixi, per tant estaria super agraida si em poguèssis passar aquestes proves amb pdf.

    ResponElimina
  8. Perdona el meu correu és montser.escolasanfeliu@gmail.com
    Gràcies

    ResponElimina
  9. Bon dia el meu nom es Gemma podries enviar-me el pdf amb les proves ACL en pdf. Molt agraïda

    ResponElimina
  10. Bon dia! Em podries passar les proves ACL en PDF, t’ho agraïria molt! El meu correu és monica2162@hotmail.com 🤗

    ResponElimina