A finals de
trimestre, en una de les reunions de seguiment, una tutora de 1er de Primària
ens va demanar assessorament perquè l’ambient a classe fa molt difícil
treballar qualsevol concepte o tasca. La majoria dels alumnes presenten un alt
grau d’inquietud i esverament, essent incapaços de restar asseguts, i aquesta
situació fa que la resta de companys i la mestra s’encomanin d’aquest neguit.
Donat que és una
situació generalitzada, es va considerar que no tenia gaire sentit treballar de
manera individual, sinó que calia cercar tècniques i estratègies que
proporcionessin als alumnes adquirir les habilitats necessàries per poder estar
tranquils i serens a l’aula.
La psicòloga va suggerir,
tenint en compte el mateix grup el curs anterior a Educació Infantil, que
potser seria adient treballar la consciència corporal per tal que es poguessin
ubicar físicament i dominar, així, la postura correcta i tranquil·la.
Sovint oblidem el
procés d’adquisició de certes habilitats que permeten als infants prendre el
control del seu propi cos i també del seu aprenentatge. No és tan sols ser
capaços d’aprendre conceptes o continguts, sinó també habilitats que ens
permeten assolir aquests objectius de caire més cognitiu.
Segons J.L. Conde
Caveda i V. Viciana, hi ha diferents adquisicions motrius que s’han d’assolir
en l’educació infantil i que permeten tots aquests aprenentatges.
Font: J.L. Conde Caveda i V. Viciana. // Fundamentos para el desarrollo de la motricidad en edades tempranas//. Málaga: Ediciones Aljibe, “Biblioteca de Educación”, pàg. 39 |
En educació
infantil, per assolir aquests aprenentatges s’empra molt la ubicació en
rotllana, amb els alumnes asseguts a terra, estirats, etc, per tal de
desenvolupar les diferents habilitats motores que els permetran prendre una
correcta consciència corporal i així un domini del seu ésser.
En aquest sentit, i
considerant que no havien assolit correctament aquestes habilitats, vam proposar
treballar l’ubicació corporal dels alumnes cercant certes rutines que els
permetessin treballar el cos i la concentració de manera transversal a d’altres
habilitats.
Es van involucrar,
doncs, a les mestres d’educació física i també la de música.
D’una banda, es va
demanar a la mestra d’educació física que treballés de manera més explícita la
psicomotricitat i el control del propi cos en petits grups, per tal de ser més
efectiu. En aquestes sessions, també s’inclouria el treball explosiu del cos i
la posterior relaxació, així com el control postural, per afavorir que els nens
i nenes prenguessin consciència del seu cos i fossin capaços de passar d’un
estat a un altre de manera conscient.
D’altra banda, la
mestra de música, complementaria aquesta tasca de transició d’un estat anímic a
un altre mitjançant la música com a recurs. Aquestes tècniques permeten una
consciència de les pròpies emocions afavorint el seu treball personal.
De manera
paral·lela, la tutora també hauria de cercar rutines que permetessin als
alumnes passar d’un estat anímic actiu, com pot ser l’arribada a l’escola o del
pati, a un de tranquil per poder treballar a l’aula. Aquestes rutines han d’afavorir
que els alumnes s’ubiquin en cada moment i es puguin avançar.
Algunes de les
estratègies que es van suggerir, de manera més concreta, es troben recollides
en un llibre que considero molt interessant per a la nostra tasca: Tranquilos y
atentos como una rana, d’Eline Snel, ed Kairos, 2013.
Vaig trobar
realment interessant aquesta demanda, i també la manera com es va proposar de
treballar arrel d’aquesta ja que l’enfocament és de caire global i l’objectiu
final no és tan sols que la tasca dels professors sigui més senzilla, sinó que
els alumnes siguin capaços d’adquirir les habilitats necessàries per a poder
progressar en el seu desenvolupament personal, des de les diferents
perspectives evolutives.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada