Després de fer les
diverses proves a tots els alumnes dels centres escolars, va arribar el moment
d’ajuntar la informació que havíem extret al despatx de la psicòloga i a les
aules amb les observacions realitzades per part dels tutors i tutores dels
alumnes.
Aquesta és una
tasca clau ja que els tutors passen moltes hores amb els nens i nenes i tenen
unes percepcions de la realitat de cadascun dels alumnes i també del conjunt
del grup. Aquestes percepcions, de vegades destapen algunes inquietuds respecte
el desenvolupament dels nens i nenes, i és important contrastar-les amb altres
professionals que poden abordar aquestes inquietuds des de diferents
perspectives.
En finalitzar el
primer trimestre va arribar el moment en què vam poder fer les reunions amb
cadascun dels tutors i tutores. En aquestes trobades també assistia la
logopeda, la mestra d’educació especial i la secretària del centre escolar, que
prenia notes respecte les mesures que s’acordaven prendre en determinats casos.
D’aquesta manera es poden posar en comú les observacions preses per part dels
diferents professionals que treballen amb els alumnes de manera ordinària i
extraordinària.
En aquests moments
de posada en comú el tutor anava repassant la llista d’alumnes i anava
comentant com veia que era el procés dels alumnes, de manera individual. La
psicòloga repassava cada expedient i contextualitzava el moment actual amb la
seva evolució, ja que té la informació des de P-4 de cadascun dels alumnes.
Aquesta informació evolutiva és realment important, ja que permet determinar
com és la seva trajectòria i com ha anat funcionant les diverses propostes
educatives que s’han pres amb l’alumne.
També es
complementa la informació acadèmica amb la història emocional i personal dels
alumnes, de manera que també s’aporta informació respecte la personalitat dels
infants i joves perquè els tutors puguin actuar en conseqüència.
Per exemple, hi ha
alguns nens i nenes que presenten una autoestima molt baixa i uns resultats
acadèmics preocupants. En aquests casos, depenent de la informació que s’obté
per part de la psicòloga, els tutors, que consideraven el cas com un problema d’aprenentatges,
consideren també les qüestions familiars o personals de l’infant i poden actuar
d’una determinada manera amb ell. Algunes vegades només cal donar certes ajudes
o recolzament positiu en petites tasques, demanar-lo que col·labori en
determinades rutines a l’aula perquè se senti partícep del funcionament de l’aula,
etc.
Aquestes reunions
resulten realment importants i permeten, també, que els tutors i tutores facin
demandes a la psicòloga, la logopeda o bé a la mestra d’educació especial.
Algunes d’aquestes
demandes han estat de caire individual i altres de caire grupal ja que es
considerava que a l’aula regnava un clima que no resultava positiu per al
correcte desenvolupament dels alumnes.
Algunes dificultats
Tot i ser reunions
que es feien entre diferents adults i professionals, de vegades sorgeixen
algunes dificultats com són les lluites d’ego o les diferents visions del que
és el funcionament de l’aula o inclòs el centre escolar.
En alguns casos ens
vam trobar amb què alguna tutora considerava que el grup d’alumnes és molt
complexe, i no li faltava raó, però també és cert que sovint, la nostra
percepció del grup afecta de manera molt directa en el seu funcionament.
En aquests moments
és necessari comentar i fer explícita la importància de què els mestres
mantinguin la calma i vegin més enllà dels conflictes com una provocació o
qüestionament a la figura de l’adult. Però en poques ocasions els professors
consideren aquestes apreciacions com quelcom a valorar, sinó com el mateix: una
provocació o qüestionament de la seva tasca per part d’un altre professional.
Estem molt preparats per detectar les dificultats dels nens i nenes, però no
per treballar les pròpies.
És una llàstima que
els egos o la manca de treball personal dels professors siguin un entrebanc per
afavorir una bona actuació educativa per als nens i nenes. Aquesta, penso, que
és una de les tasques més complexes per als psicopedagogs, ja que és molt
important la manera que tenim d’encarar-nos a les situacions en què els adults
han de valorar el fet de modificar la seva tasca educativa en pro d’un bé
col·lectiu en l’alumnat.
D’altra banda, en
alguns casos, el que seria necessari és una redistribució dels grups d’alumnes
o bé l’utilització de diferents recursos dels que el centre no disposa i ens
aborda un sentiment de voler fer més del que podem. En aquests moments cal
lluitar contra el sentiment de frustració i prendre decisions pragmàtiques que
ens apropin a la millor solució que pensem, emprant els recursos dels que
realment disposem.
Penso que el
treball en equip i interdisciplinar és vital en la tasca educativa dels centres
escolars. I en aquest mateix sentit, penso que no cal descuidar la tasca dels
psicopedagogs en aquestes trobades, ja que de vegades mirem tant els alumnes
que descuidem la importància dels professionals en el seu procés d’aprenentatge
i maduració.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada