dijous, 24 de desembre del 2015

Diari de pràctiques: La importància de les diverses proves i tècniques i, especialment, com les duem a terme.

Els primers dies que vaig assistir a les pràctiques al SAP d’un poble del Montseny em vaig poder ubicar en quina era la funció bàsica d’aquest servei. Aquesta respon ben bé al seu nom: Servei d’Atenció i Prevenció al Desenvolupament i Aprenentatges dels nens i nenes en edat escolar i les seves famílies.

Jo pensava que aquest servei es materialitzaria en assistir a les demandes dels tutors o tutores dels alumnes, que serien els encarregats de detectar aquelles situacions o característiques dels nens i nenes que requerissin una avaluació específica. Doncs NO!

Al SAP es dona aquest servei a tot l’alumnat de tres centres escolars, de manera ordinària.

Els primers dies els vam dedicar a fer una prova madurativa i emprar diverses tècniques projectives amb els alumnes de Cicle Inicial.

La prova madurativa general és tant la del dibuix universal com les proves Teberosky, que ja he introduït, de manera descriptiva, en una altra entrada anterior.

Com passàvem les proves maduratives: Observació

Jo em quedava al despatx esperant que la Carme (la psicòloga) tornés amb l’alumne que havia de fer la prova. Quan anaven arribant, els sentia parlar amigablement i era una sensació que em sorprenia perquè trobava molt positiu aquest vincle amb la psicòloga de l’escola.
En veure’m el nen o nena en qüestió, la Carme sempre em presentava i els deia que jo era una companya seva que estava aprenent a observar. Després els preguntava si em podia quedar amb ells i sempre van dir que sí, cosa que agraeixo enormement, igual que el fet que sempre els preguntés.
Després els explicava que anaven a fer unes proves molt senzilles i uns dibuixos. I sense més, els donava primer el dibuix universal, que havien de mirar de reproduir. Deixa que els nens i nenes facin lliurement, sense pressions per fer les proves, sense crear-los expectatives, simplement, deixant que siguin ells mateixos els que valorin la situació.
Sempre els anima, ho facin més o menys “bé”, sempre treu importància quan un alumne s’amoïna, dubta o se sent incapaç, dient que no passa res, que estem aprenent encara i el que facin, tal i com ho facin, estarà bé. En canvi, si algun alumne no s’ho pren seriosament, també actua demanant que si sap fer-ho bé, per què ho ha de fer malament?

Penso que això és molt important i ha estat una dinàmica que he pogut observar en tot tipus de proves i tècniques que ha passat.

Amb les proves Teberosky també els animava encara que no sabessin escriure la paraula gat. Si feien un gargot que simulava potser una A (de vegades amb molta imaginació) ella els feia entendre que ja estava bé, que estem aprenent. Davant una resposta de: no sé escriure la frase “el gat beu llet”, ella diu: escriu el que tu creguis i estarà bé.

Aquests fets, considero que fan que els nens i nenes se sentin lliures i sense pressions. Són persones que s’estan formant tant el seu caràcter com la seva personalitat i la manera com els fem presentar davant dels nous aprenentatges és vital pel seu correcte desenvolupament.
                                          
Experiència pròpia: Reflexions

Al poc temps d’haver començat el meu procés de pràctiques, vaig tenir l’ocasió de passar aquestes proves jo mateixa a alguns alumnes. Per descomptat que tothom tenim la nostra manera i si no la tenim, hem d’anar assolint-la, però tenir present totes aquestes observacions em va fer molt de bé.
Vaig experimentar que la importància recau en el nen o nena que està fent les proves i no en aquesta per sí mateixa. És a dir, la prova en sí no té cap valor si com a professionals no som capaços de triar-les i passar-les correctament. Passar proves a tort i dret no té cap sentit si no tens clar què és el que cerques i com ho has de fer per tal que el nen o nena la realitzi de la manera més pura possible, sense interferències alienes a sí mateix.

Les tècniques projectives com a complement de la tasca de detecció i prevenció.

Com a complement de les proves maduratives, des del SAP sempre es treballa, també, amb tècniques projectives com és l’H-T-P. Aquesta és la tècnica que més hem treballat amb tots els alumnes.
La manera com els demanava els dibuixos era ben senzilla. Els deia molt bé, doncs ara et demanaré que facis uns dibuixos, què et sembla? Normalment els nens i nenes somreien i acceptaven de bon grat. En alguna ocasió algun es va mostrar una mica descontent, però la conversa reconduïa el seu ànim i de seguida s’hi posaven.
Amb aquests dibuixos: l’arbre, l’arbre imaginari, la persona, la persona sota de la pluja i la família del nen o nena en qüestió, es pot obtenir una informació molt valuosa respecte la situació emocional del nen o nena.

Sovint aquest aspecte no es té en compte i tan sols avaluem els aprenentatges assolits, els no consolidats, les dificultats que presenta, etc. No obstant això, la manera com els alumnes s’enfronten a les dificultats, quina és la percepció que tenen de si mateixos, quina és la seva situació familiar, etc, són aspectes molt rellevants en el correcte procés d’aprenentatge.




M’agradaria acabar l’entrada deixant un enllaç d’un vídeo que explica breument les característiques de les proves projectives:




I també anotat el llibre que em va regalar la Carme:



Manual de Interpretación del Test conocido como HTP (house, tree, person: casa, árbol, persona)
Rocher, Karen
Buenos Aires: Lasra, 2009



Aquest és un manual molt fàcil d’emprar, amb una terminologia molt senzilla i fiable. La veritat és que n’he après molt i he pogut posar en pràctica els aprenentatges amb molta rapidesa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada