En un dels centres escolars que atén el SAP on
estic cursant el Pràcticum I es va donar la situació en que la tutora de 3er de
primària ens feia una demanda general, ja que l’ambient a classe era molt
complicat. Ens verbalitza que hi ha molts grupets, que alguns companys sempre
estan barallant-se amb altres, que no existeix un bon clima de treball i que
tots estan com “esverats” constantment.
La psicòloga, es proposà doncs, emprar una
tècnica específica destinada a avaluar les relacions entre els companys: el
sociograma.
Aquest procediment sociomètric permet obtenir
informació vàlida respecte el nivell d’integració de cadascun dels alumnes i
també del context en què es desenvolupa. Aquestes dades responen a la percepció
real de l’alumne, més que a les observacions dels adults externs al grup.
Aquest és un aspecte a valorar de manera molt important ja que, segons les
edats dels alumnes, tendim a obviar les seves sensacions, que són les que
realment condicionen el seu comportament, i considerem que les nostres
percepcions són les vàlides.
El sociograma consisteix en proporcionar als
alumnes de l’aula un qüestionari en què atorgaran puntuacions als seus companys
segons els caiguin millor o pitjor. Així dit, sembla molt poc acurat i manc de
significació, però en aquestes edats són aquestes les preguntes que els
impulsen i els mouen a relacionar-se d’una determinada manera.
Així doncs, vam passar als alumnes de 3er de
primària una graella on apareixia el nom de tots els companys i companyes de la
classe i diferents aspectes a valorar:
- Em cau simpàtic o simpàtica? I havien d’escriure a cada casella un nombre de l’1 al 5, segons els cau menys o més simpàtic, respectivament.
- Em cau antipàtic o antipàtica? En aquest cas, també havien d’escriure a cada casella un nombre de l’1 al 5, segons els cau menys o més antipàtic, respectivament.
- Qui és el meu millor amic o amiga? I en aquest cas, tan sols havien d’omplir la casella de 5 companys o companyes, atorgant un ordre l’1 al 5, segons el grau que considerin de millor amic o amiga.
Quina informació ens proporciona aquesta
tècnica?
Aquest procediment ens permet descobrir
sentiments i sensacions dels alumnes que poden passar desapercebudes per part
del professor o professora.
En tot grup, i a les aules, de manera molt
especial, es donen relacions afectives i de comunicació que estableixen una
dinàmica en la conducta i que també poden repercutir en l’efectivitat acadèmica.
En aquestes edats no només ens hem de fixar en els resultats curriculars, sinó
en com és el desenvolupament socio-afectiu dels alumnes, per tal d’oferir-los
un context de desenvolupament òptim. És tenint en compte aquesta vessant de l’educació,
on pren importància els avantatges de realitzar i interpretar un sociograma.
Podrem avaluar quins alumnes són els líders, o
potser la inexistència d’un líder clar, els alumnes que tenen una bona xarxa
relacional i els que no estan gaire integrats o no disposen d’una bona xarxa
relacional. També podrem observar quins són els alumnes rebutjats pels altres i
els que generen conflictes, tot detectant els alumnes que són rebutjadors o selectius.
El
sociograma permet comprendre la realitat de l’aula d’una manera més profunda que
no pas l’observació arbitrària dels adults, basant-se en els vincles d’afiliació
i dominació dels alumnes.
Afegeixo les imatges de les graelles obtingudes, i en una altra entrada (per no fer aquesta massa extensa) valoraré com va ser el retorn del sociograma a la tutora de l'aula.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada