dilluns, 21 de desembre del 2015

La importància d’avaluar el clima a la classe – Sociograma

En un dels centres escolars que atén el SAP on estic cursant el Pràcticum I es va donar la situació en que la tutora de 3er de primària ens feia una demanda general, ja que l’ambient a classe era molt complicat. Ens verbalitza que hi ha molts grupets, que alguns companys sempre estan barallant-se amb altres, que no existeix un bon clima de treball i que tots estan com “esverats” constantment.

La psicòloga, es proposà doncs, emprar una tècnica específica destinada a avaluar les relacions entre els companys: el sociograma.

Aquest procediment sociomètric permet obtenir informació vàlida respecte el nivell d’integració de cadascun dels alumnes i també del context en què es desenvolupa. Aquestes dades responen a la percepció real de l’alumne, més que a les observacions dels adults externs al grup. Aquest és un aspecte a valorar de manera molt important ja que, segons les edats dels alumnes, tendim a obviar les seves sensacions, que són les que realment condicionen el seu comportament, i considerem que les nostres percepcions són les vàlides.

El sociograma consisteix en proporcionar als alumnes de l’aula un qüestionari en què atorgaran puntuacions als seus companys segons els caiguin millor o pitjor. Així dit, sembla molt poc acurat i manc de significació, però en aquestes edats són aquestes les preguntes que els impulsen i els mouen a relacionar-se d’una determinada manera.

Així doncs, vam passar als alumnes de 3er de primària una graella on apareixia el nom de tots els companys i companyes de la classe i diferents aspectes a valorar:

  • Em cau simpàtic o simpàtica? I havien d’escriure a cada casella un nombre de l’1 al 5, segons els cau menys o més simpàtic, respectivament.


  • Em cau antipàtic o antipàtica?  En aquest cas, també havien d’escriure a cada casella un nombre de l’1 al 5, segons els cau menys o més antipàtic, respectivament.


  • Qui és el meu millor amic o amiga? I en aquest cas, tan sols havien d’omplir la casella de 5 companys o companyes, atorgant un ordre l’1 al 5, segons el grau que considerin de millor amic o amiga.


Quina informació ens proporciona aquesta tècnica?

Aquest procediment ens permet descobrir sentiments i sensacions dels alumnes que poden passar desapercebudes per part del professor o professora.

En tot grup, i a les aules, de manera molt especial, es donen relacions afectives i de comunicació que estableixen una dinàmica en la conducta i que també poden repercutir en l’efectivitat acadèmica. En aquestes edats no només ens hem de fixar en els resultats curriculars, sinó en com és el desenvolupament socio-afectiu dels alumnes, per tal d’oferir-los un context de desenvolupament òptim. És tenint en compte aquesta vessant de l’educació, on pren importància els avantatges de realitzar i interpretar un sociograma.

Podrem avaluar quins alumnes són els líders, o potser la inexistència d’un líder clar, els alumnes que tenen una bona xarxa relacional i els que no estan gaire integrats o no disposen d’una bona xarxa relacional. També podrem observar quins són els alumnes rebutjats pels altres i els que generen conflictes, tot detectant els alumnes que són rebutjadors o selectius.


El sociograma permet comprendre la realitat de l’aula d’una manera més profunda que no pas l’observació arbitrària dels adults, basant-se en els vincles d’afiliació i dominació dels alumnes. 


Afegeixo les imatges de les graelles obtingudes, i en una altra entrada (per no fer aquesta massa extensa) valoraré com va ser el retorn del sociograma a la tutora de l'aula.














Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada